Salutarea arhanghelului Gavriil si intrebarea Fecioarei Maria
Atunci când a auzit că va naşte un Fiu, Fecioara Maria s-a tulburat, deoarece s-a temut ca îngerul binevestitor să nu fie unul care amăgeşte „femeile neprevăzătoare”, așa cum a fost Eva. De aceea Ea n-a primit salutarea îngerului fără cercetare. Deşi s-a tulburat la auzirea cuvântului arhanghelului Gavriil, Preacurata Fecioară a stat neclintită în fecioria ei, cugetând în sine: „Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?” (Lc. 1, 29). Din acest motiv şi îngerul a grăit către Ea, alungând îndată această teamă plăcută lui Dumnezeu: „Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu” (Lc. 1, 30).
Consimtamantul Pururea Fecioarei Maria
Aşa cum zămislirea Fiului lui Dumnezeu a fost fără „sămânţă”, la fel şi naşterea va fi fără stricăciune şi fără durere pentru mântuirea întregii lumi. Aceasta este împlinirea făgăduinţei: Însuşi Cuvântul lui Dumnezeu a intrat în pântecele Fecioarei Maria, S-a unit cu firea omenească nu printr-o sămânţă, ci prin Puterea Celui Preaînalt şi prin venirea Duhului Sfânt. Acum asupra Sfintei Fecioare nu mai este „puterea bărbatului, nici durerea aducerii pe lume a copiilor”, fiindcă Ea singură a fost fecioară „mai presus de toate fecioarele, înainte de naştere, şi în naştere, şi după naştere, Fecioară Preacurată” (Pr. Matei Popovici, „Sărbătorile eterne. Cuvinte de zidire sufletească”, Edit. Renaşterea, Cluj-Napoca, 2001, p. 255).
Praznicul Buna Vestire – inceputul mantuirii noastre
Arhanghelul Gavriil coboară din cer la Sfânta Fecioara Maria pentru a-i aduce „Vestea cea Bună”. Aceasta este cea mai mare dintre toate cele vestite nouă, deoarece înseamnă începutul mântuirii noastre: Fiul lui Dmnezeu Se face Fiul omului! De aceea, această sărbătoare se numeşte în limba română Buna Vestire, în limba greacă „Evanghelismos” şi în limba slavonă „Blagoveştenie”. Dacă Maica Domnului nu ar fi dăruit lui Dumnezeu libertatea ei, voinţa şi chiar pe sine însăşi, prin smerita ascultare pe care a arătat-o, şi nu ar fi spus „da”, ca răspuns la vestea adusă de înger, atunci Dumnezeu, care nu sileşte niciodată conştiinţa, ci aşteaptă totdeauna ca omul să răspundă liber, nu S-ar fi putut întrupa („Viu este Dumnezeu. Catehism Ortodox”, Edit. Reîntregirea, Alba Iulia, 2009, p. 44).
Praznicul Bunei Vestiri a Maicii Domnului
Taina care s-a săvârşit astăzi uluieşte nu doar minţile omeneşti, ci şi minţile superioare ale îngerilor. Nici ei nu înţeleg cum Dumnezeul Cel fără de început, de nepătruns şi neapropiat a coborât până la chipul de rob şi a devenit om, fără a înceta să fie şi Dumnezeu şi fără a-şi micşora deloc slava dumnezeiască. Cum a putut o fecioară să cuprindă, în preacuratul ei pântece, focul cel cumplit al dumnezeirii şi să rămână neatinsă, rămânând pe vecie Maica Dumnezeului întrupat? De câtă măreţie este plină această taină a proniei dumnezeieşti: buna vestire a arhanghelului adusă Preasfintei Fecioare şi întruparea Fiului lui Dumnezeu din ea! Bucuraţi-vă, pământenilor, dar bucuraţi-vă, mai ales, sufletelor creştine şi credincioase. Bucuraţi-vă cu cutremur în faţa măreţiei acestei taine, ferite de întinăciunea păcatului; bucuraţi-vă, dar din momentul acesta, cu pocăinţă sinceră, vie şi profundă, curăţiţi-vă, prin harul lui Dumnezeu, de întinăciunea păcatului.
Primim Bunavestire?
Dacă nu aş fi avut o maică binecredincioasă, cu frică de Dumnezeu, care să iubească taina vieții şi să urască uciderea, nu m-aş fi aflat astăzi, aici, printre voi. Dar câți oameni a pierdut neamul nostru astfel? Câte istorii s-au curmat încă din pântece? Câte fapte ale vieții au fost gâtuite de la început? Fiecare dintre noi are parte de o Bunăvestire. Ce se întâmplă, de fapt, când cineva face avort sau îndeamnă la avort? Se refuză, se respinge Bunavestire! Știm că Maica Domnului a răspuns Arhanghelului Gavriil: „Fie mie după cuvântul tău!” A primit binecuvântarea şi, totodată, porunca Domnului şi a acceptat voia Lui. Această deschidere, receptivitate, încredere a Sfintei Fecioare în Dumnezeu a făcut posibilă lucrarea Întrupării. Bunavestire nu ar fi fost posibilă fără participarea vie, intenționată, conştientă a Maicii Domnului.
Momentul Bunei Vestiri in omiletica Mitropolitului Bartolomeu
Nu puţine au fost cuvântările Mitropolitului Bartolomeu la Praznicele Maicii Domnului. An de an a rostit cuvânt de învăţătură la Buna Vestire, la Adormirea şi la Naşterea ei, la Intrarea în biserică şi la Acoperământul ei, la mănăstirile Nicula, Piatra Fântănele, Floreşti sau Ciucea. Din fiecare cuvânt de învăţătură, ascultătorii îşi hrăneau sufletul cu puterea credinţei, îşi luminau mintea cu lumina înţelegerii şi îşi sporeau credinţa, spre a trăi învăţătura creştină în viaţa de zi cu zi... Mitropolitul Bartolomeu avea o evlavie aparte pentru Sfântul Evanghelist Luca, medicul, istoricul şi pictorul, aceasta atât pentru erudiţia sa, dar mai ales pentru relatările sale unice despre Maica Domnului. Acest Sfânt Evanghelist, îngrijind-o ca medic pe Maica Domnului, a aflat de la ea întâmplări din copilăria şi adolescenţa lui Iisus, pe care le-a scris mai târziu în Evanghelie.
Predica la Praznicul Buneivestiri
Bunavestirea este ziua veştii bune referitoare la faptul că s-a găsit în întreaga lume omenească o Fecioară, care crede atât de tare în Dumnezeu şi dă dovadă de atâta ascultare şi încredere faţă de Dumnezeu, încât din ea Se poate naşte Fiul lui Dumnezeu. Intruparea Fiului lui Dumnezeu reprezintă, pe de o parte, lucrarea iubirii dumnezeieşti jertfelnice, duioase şi mântuitoare, dar şi a puterii lui Dumnezeu, pe de altă parte. In afară de aceasta, este şi efectul libertăţii umane. Sfântul Grigorie Palama ne spune că întruparea ar fi fost la fel de imposibilă fără acordul liber omenesc al Maicii Domnului, precum şi fără voinţa creatoare a lui Dumnezeu. In ziua Bunavestirii, contemplăm în Maica Domnului pe Fecioara care a reuşit să se încreadă în Dumnezeu până la capăt, cu toată inima, cu toată mintea, din tot sufletul şi cu toată tăria.
Praznicul Bunei Vestiri
Praznicul Bunei Vestiri este praznuit pe 25 martie. Este ziua in care Arhanghelul Gavriil i se arata Maicii Domnului graindu-i: "Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine!" (Luca 1, 28). Maica Domnului se arata nedumerita la auzul acestor cuvinte si intreaba ce inseamna cereasca salutare. Arhanghelul ii raspunde: "Nu te teme, Marie, ca ai aflat har la Dumnezeu. Si, iata, vei lua in pantece si vei naste fiu si vei chema numele lui - Iisus. Acesta va fi mare si Fiul Celui Preainalt Se va chema, si Domnul Dumnezeu Ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau si, imparatia Lui nu va avea sfarsit." (Luca 1, 30-33). Iar Fecioara Maria a zis: "Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat?". Si, raspunzand, ingerul i-a zis: "Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri. Ca la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta." (Luca 1, 34-37).
Buna Vestire – 25 Martie
Preacurata Fecioară Maria a fost aleasă de Dumnezeu Tatăl, ca din sânul ei de crin să Se nască Fiul şi Cuvântul Său. Dumnezeu nu Se putea naşte ca om decât în pântecele unei Fecioare Preacurate (neprihănite de păcate omeneşti şi de patimi trupeşti), iar Cel Ce S-a născut din Fecioară Preacurată nu era şi nu putea fi decât Dumnezeu, «Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat». Din credinţa aceasta, în ceata sfinţilor Maica Domnului, Preacurata Fecioară Maria, are cinstirea cea dintâi si cea mai înaltă. Pentru desăvârşita sfinţenie a vieţii ei, pentru de-a pururea fecioria trupului ei, pentru crinul sânului ei de Maică a Domnului Hristos, pentru desăvârşita ei ascultare, smerenie si iubire de Dumnezeu si de oameni, Preasfânta Fecioară Maria este mai presus de toţi sfinţii şi decât toţi îngerii, „mai cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii”.
Bunavestire (25 martie) – parintele Teofil Paraian
Bucură-te Mireasă, pururea Fecioară ! “Mai ales pentru Preasfânta... de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Maria” Cu toţii ştim că cea mai însemnată dintre slujbele Sfintei Biserici este dumnezeiasca Liturghie. La Sfânta Liturghie cinstitele daruri ce sunt puse înainte prin mijlocire preoţească, la rugăciunea preotului, prin venirea Duhului Sfânt, se prefac în trupul şi sângele Domnului nostru Iisus Hristos. Aceasta se întâmplă atunci când preotul se roagă lui Dumnezeu să trimită pe Duhul Sfânt peste noi şi peste aceste daruri ce sunt puse înainte şi să prefacă pâinea in cinstit trupul Domnului nostru Iisus Hristos. Iar ce este în sfântul potir, adică vinul şi apa amestecate, să le prefacă în cinstit sângele Domnului nostru Iisus Hristos, să le prefacă cu Duhul cel Sfânt.
  • 1
  • 2

REDIRECȚIONEAZĂ 3,5% GRATUIT PENTRU SCHITUL BUNA VESTIRE

Completează, semnează și depune formularul 230 online, într-un minut, fără drumuri la ANAF, pentru Schitul BUNA-VESTIRE Șomcuta Mare. Îți mulțumim!

REDIRECȚIONEAZĂ 20% GRATUIT PENTRU SCHITUL BUNA VESTIRE

În cazul firmelor, se poate descărca și completa formularul 177. Completarea formularului 177 nu reprezintă o donație. Până în luna decembrie anul curent, poți direcționa 20% din impozitul pe venit/profit (plătit deja la stat) către o organizație non guvernamentală. Tu alegi destinația acestor bani, completând formularul 177 pe care ulterior îl depui la ANAF. Dacă nu faci aceasta, banii rămân în vistieria statului care îi folosește după nevoi. Îți mulțumim!